Divan.hr

Infopult

mrtvi

Tko bi mogao postati novi Bowie?

Prošla je godina za neke postala svojevrsna inačica Kluba 27 zbog nažalost preminulih svjetskih zvijezda. Nemojte još plakati za dobrom glazbom – i dalje je tu, kao i dobri glazbenici

Piše: Tina Ozmec-Ban

Ispratili smo još jednu godinu ludih političara, nabrijanih izbora i povrh svega, godinu obilježenu smrću velikana svjetske glazbe. Već je sam početak 2016. bio obilježen crnim tonom – smrću Davida Bowieja. Nakon njega otišao je i Prince, pa Leonard Cohen te George Michael koji je, pomalo ironično, preminuo na Božić od srčanog udara.

“Činjenica je da su rock i pop glazba počele biti ozbiljan socijalni fenomen krajem pedesetih i početkom šezdesetih prošlog stoljeća što znači da su pioniri tih žanrova bili glazbenici rođeni uglavnom četrdesetih koji upravo sad negdje dolaze u biološke godine kada prirodno umiru”, rekao je Mario Kovač, hrvatski redatelj, glumac i DJ. “Do sada su rock i pop zvijezde umirale mlade (famozni Klub 27) ili sredovječne zbog nepredvidivih faktora (droge, bolesti, prometne nesreće, samoubojstva…), no od ovog desetljeća nadalje bit će sve više onih koji odlaze i prirodnim putem pa će to neminovno povećati smrtnost”, nadodao je.

bowie-tweet

Kako to obično biva, pjesme Bowieja, Princa, Cohena ili Georga Michaela odmah su postale najtraženije na YouTube kanalu, društvene mreže njima su bile prepune, kao te riječi podrške fanova. No, njihov odlazak potaknuo je razmišljanje o tome na kome ovaj (glazbeni) svijet ostaje. Na mladima! Zbog visokoproduktivne glazbene industrije koja je danas u velikom zamahu, na svakom kutku svijeta, a posebice u Americi, svakog dana “proizvede” se nova zvijezda koja će svojim beskrajnim talentima uz pomoć raznih menadžera i industrijske mašinerije osvojiti svijet!

“Mislim da živimo u drugačijem dobu u kojem nema smisla govoriti o ‘zamjenama’ – o ‘novom Bowieu’, ‘novom Cohenu’ i slično. Eksplozijom interneta i društvenih mreža ne postoji više ta vrsta ekskluzivnosti kojom se može kontrolirati plasman glazbe i informacija – sam Bowie je još devedesetih sjajno predvidio kako će internet iz temelja promijeniti glazbenu industriju“, izjavila je glazbenica i kantautorica Sara Renar.

Naravno da se nitko ne može mjeriti s njima, ali postoje glazbenici koji su svojim dostignućima osvojili svijet i brzo napreduju prema visinama. Dakako, vrlo je teško uspoređivati glazbu nekad i danas jer su se i sami žanrovi mijenjali kroz desetljeća, a neki (primjerice glam rock) danas više nisu popularni u svojem izvornom obliku i ima vrlo malo izvođača koji se svrstavaju isključivo pod njih. Samim time je iznimno “sklisko” predviđati tko bi mogao naslijediti preminule glazbenike.

Pitali smo glazbenog kritičara Anđela Jurkasa tko bi mogao doseći popularnost preminulih glazbenika. “Ima ih gomila koji, ako radom nastave slijediti kvalitetu, imaju sve atribute nastaviti bit slavljeni kao wow efekt ekipa koja odgovara onom što su prije omatali u pop zvijezde nedavno umrlih glazbenika”, izjavio je.

mc

Njegov prvi prijedlog je “good girl gone bad” Miley Cyrus. “Ima sve kapacitete superzvijezde Madonna porijekla, kvalitetan producentski tim, dobra je pjevačica, ima sjeban popularni život, lansirnu rampu i odrastanje pod zvijezdama pa ako je droga ne poždere i industrija je se ne odrekne – eto”, objasnio je. Medijska eksplozija koja se dogodila kada se slatka Miley pretvorila u svoje današnje izdanje upravo je dokaz kako su internet i mediji više nego ikad najbolje oružje promoviranja glazbe – kroz ekstravagantna ponašanja izvođača.

Davida Bowieja mogao bi ‘naslijediti’ Benjamin Clementine, također britanski umjetnik koji je vrlo sceničan i talentiran, makar nažalost ne toliko popularan”, kao svoj prijedlog istaknula je Mirela Priselac Remi iz Elementala. Njegova glazba može se svrstati u razne podžanrove popa kao što su experimental pop chamber pop, čime dosta nalikuje na novija Bowiejeva izdanja. Svojim mračnim vokalom i narativnim stilom pjevanja podsjeća čak i na Cohena, pa bi se Clementine uskoro mogao probiti i na nešto kvalitetnije tržište s pjesmama dostojnima ove dvojice glazbenih kraljeva.

S druge strane, na svjetskoj sceni postoji netko tko od samih početaka šokira svojom pojavom i može se reći da je pod većim utjecajem glam rockaLady Gaga. Ona uz svoje, u najmanju ruku čudne modne kreacije, ima vrlo vidljivo obilježje glama, a to je samo njezino ime “Gaga”, preuzeto iz pjesme “Radio Gaga” grupe Queen, jednih od predstavnika klasične ere tog razdoblja. Makar glazba Lady Gage žanrovski spada u electro/dance pop, obzirom da su medijska nagađanja o njezinoj navodnoj hermafroditnosti “iskakala iz pašteta”, moglo bi se reći da je stala rame-uz-rame precima koji su šokirali svojim fetišizmom na pozornici, kao i u pjesmama.

“Bowie je još devedesetih sjajno predvidio kako će internet iz temelja promijeniti glazbenu industriju”

Što se tiče Georgea Michaela, ali i Princea, danas doista postoji široka lepeza pop, funk i soul izvođača koji bi ih mogli naslijediti. Justin Timberlake primjerice, koji svoju karijeru započinje 90-ih godina u boybandu ‘N Sync svih se ovih godina i dalje uspješno održava na visokim mjestima top ljestvica. Osim što je kao pjevač ostvario suradnje s raznim glazbenicima poput Rihanne, 50 centa, pa čak i s Michaelom Jacksonom, ostavio je i značajan trag u glumačkim vodama. Jurkas pak za njega, kao i za Timberlakeova imenjaka, Justina Biebera navodi kako su “dovoljno bezlični i plastificirani da budu popularni publici“.

justin_timberlake

Remi predlaže poznatog američkog izvođača Pharella Williamsa kao dostojnog zamjenika Princea. “Pharrell je, poput Princea, muzički inovator i vizionar – od solo karijere do rada s NERD-om i produkcije za druge svjetske zvijezde, a izgradio je već i svoj muzički (i modni) imperij.”

Nadalje, postoji cijeli niz glazbenika koji već sad imaju status zvijezda – Beyonce, Jay-Z, Eminem, Bjork, PJ Harvey, Kanye West, Beck, Lily Allen, te bendovi poput Coldplaya, Arcade Firea ili Radioheada. “Radioheadovci su originalni, složeni po receptu negdašnjih rock zvijezdi, a svojom glazbom i autorstvom zadržavaju kvalitetu djela“, kaže Jurkas.

thom-yorke

Pa iako će u ovoj i nadolazećim godinama velike zvijezde nažalost i dalje umirati, nije sve tako crno. Glazbeni svijet prepun je već postojećim legendama za koje se i dalje nadamo da neće baš uskoro otići te da će nastaviti stvarati odličnu glazbu u kojoj uživamo, ali i onima koji se tek probijaju na scenu te oni koje svjetla reflektora tek očekuju. “Mislim da sad možemo govoriti o puno više “malih”, umjesto o par “velikih” ponajprije u medijskom smislu – što nije nužno loše, naprosto su drugačija vremena. Sjajne glazbe ima i uvijek će biti”, zaključila je Renar.

“Nema nikakvih razlika između zvijezda skovanih u 60-ima i 90-ima, razlika je samo u prirodi medija i mase koji ih prate”, složio se Jurkas. “Ljudi su ovce i žele pop kulturna božanstva za obožavati tako da sve te pobrojene marionete već imaju svoje mjesto u sustavu pop zvijezda, a samo je način obožavanja modificiran“, nadodao je.

Oznake: , , ,