Divan.hr

Portreti: Woody Allen 5

19:00 Annie Hall

igrani, romantična komedija, SAD, 1977

REŽIJAWoody Allen

Godinu dana nakon što je prekinuo vezu sa ženom svog života Annie Hall, neurotični njujorški komičar Alvy Singer pokušava dokučiti razlog prekida. Alvy već 15 godina redovito posjećuje psihijatra, a još kao dječak bio je sklon depresiji te je svoje razredne kolege držao budalama. Dvaput se ženio, a jedan brak mu se raspao zbog toga što se sa suprugom, liberalkom Allison, nije mogao složiti oko pozadine Kennedyjeva ubojstva. Njegova najveća ljubav bila je i ostala Annie Hall, pomalo naivna i zbunjena, ali i svojeglava provincijalka koju je upoznao na tenisu. Dok se sve snažnije zaljubljivao u Annie, Alvy ju je uspio nagovoriti da se ozbiljno posveti svom hobiju pjevanju te da počne čitati i pohađati večernja predavanja. Unatoč neodobravanju Annieine obitelji živjeli su zajedno, da bi se njihov odnos počeo mijenjati nakon što joj je producent Tony ponudio pjevačku karijeru u Hollywoodu.

Nagrađena Oscarima za najbolji film, redatelja, scenarij i glavnu žensku ulogu, za koju je Diane Keaton osvojila i Zlatni globus te nagradu BAFTA, izvrsna romantična komedija Woodyja Allena realizirana je na prijelazu iz redateljeve početne faze, tijekom koje je snimao nepretenciozne i lepršave komedije, prije no što će se osamdesetih prometnuti u formalno ozbiljnijeg i pozitivno pretencioznijeg autora. Prema Allenovim riječima, u drugoj fazi je više bio pod utjecajem Ingmara Bergmana, a taj je utjecaj razvidan i u ovom filmu, poglavito u maštovito realiziranim scenama u kojima se protagonist prisjeća svog djetinjstva, a koje su posveta Bergmanovim Divljim jagodama. Film obilježen i zanimljivim unutarnjim monolozima te protagonistovim obraćanjem kameri odlikuju prepoznatljiv autorov ironičan odnos i prema popularnoj i prema visokoj kulturi, razvidan utjecaj modernizma u profiliranju karaktera i građenju ugođaja, te spretno umetanje navodnih autobiografskih elemenata iz Allenova odnosa s Diane Keaton.

BOJA, 93′

21:00 Manhattan

igrani, romantična drama, SAD, 1979

REŽIJAWoody Allen

Neurotični Njujorčanin Isaac Davis 42-godišnji je televizijski scenarist nezadovoljan svojim životom na Manhattanu, poslom koji mu se nimalo ne sviđa te činjenicom da ga je bivša supruga Jill ostavila zbog druge žene. Jill se posvetila književnosti, a da nevolja bude veća njezina prva knjiga koju upravo piše bavi se njihovim turbulentnim odnosom. Isaac se okrenuo novoj vezi s privlačnom 17-godišnjakinjom Tracy, djevojkom zaokupljenom školskim obvezama, no dok ona njega obožava, njemu baš i nije stalo, ponajviše zbog njezine mladosti. A kad ga najbolji prijatelj Yale upozna sa svojom ljubavnicom Mary, atraktivnom intelektualkom koja po Isaacovu mišljenju ima odveć napadan i agresivan pristup, ali je i potpuna suprotnost Tracy, Isaac će shvatiti da se pomalo zaljubljuje u Mary.

Iako nije potvrdila nominacije za Oscara u kategorijama najboljeg izvornog scenarija i sporedne glumice (Mariel Hemingway), kao ni nominaciju za Zlatni globus za najbolju dramu, sjajna humorna egzistencijalna romantična drama koja nudi dojmljiv prikaz kriza identiteta i seksualnih neuroza suvremenih Njujorčana koji ne znaju kad su sretni, a kad nesretni i koji neprestano analiziraju mijene svojih osjećaja i žudnji, drži se jednim od najuspjelijih Allenovih ostvarenja. Osim uobičajeno oštroumnim, duhovitim i višeznačnim autorovim dijalozima te fascinantnom crno-bijelom fotografijom oskarovca i Allenova čestog suradnika Gordona Willisa, film koji funkcionira i kao razglednica Velike Jabuke te u kojem se redatelj bavi svojim omiljenim temama i motivima odlikuje se i sjajnim korištenjem glazbe Georgea Gershwina, koja funkcionira i kao komentar zbivanja, efektnim melankoličnim ugođajem, vještim poigravanjem humorom i gledateljevim emocijama te slojevitom značenjskom i vizualno-zvučnom strukturom.

C/B, 35 MM, 96′

Oznake: